Une grève, les grèvistes

Fransmänniskor använder inte språket som  svenskar. De använder ord som i Sverige skulle falla utanför ramen för vad som är artigt och ok att säga. Mycket av detta beror ju på att språken är olika och att kontexten i franska är helt nödvändig (jag undrar hur det går till att dikta här).  Exempelvis: här säger man "min kvinna", till sin fru, sambo etc. Här säger man att en person är borgerlig utan att den är politisk och utan att man är kommunist. Här heter konstig "bizarre" och man pratar jämt som om man vore arg. Idag i en teknik-affär ställde sig två kvinnor bredvid mig och betraktade fotoapparater. Ytterligare en kvinna ställer sig för att undersöka dem. Helt plötsligt börjar två av dem, för varandra helt okända kvinnor att skrika och bråka på varandra. Orden var inte fula, men arga. Den senare tillkomna kvinnan klagade på att den som stod där först tog för mycket plats. Jag kunde inte hålla mig från att le- stort och efter någon minut kollade de på mig utan ord. De fattade väl inte varför jag tyckt det var underhållande...

Imorgon infaller en stor nationell strejkdag i detta strejkande land. Detta gäller mycket och framförallt områden som transport, skolor, funktionärer som de statligt anställda heter (lärarna är statligt anställda). Det onda blodet gäller nerskärningar i skolor, nya reformer, hur man hanterar den ekonomsika krisen mm. Som sagt är strejk inte grand chose är. Denna dag innebär också demonstrationer i massor! Aix är en blå och ganska liten stad, men ligger nära Marseille. En dag som imorgon rättfärdigar skolk!
Jag lovar bildbevis..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0