Grève generale, Marseille -09


Denna denomstration var massiv. Ordningen i tåget skulle vara: facken, organisationer och sist de politiska partierna. Den första timmen gick åt att organisera ledet, de följande 3.5 gick åt att vänta på att vi (jag gick med organisationerna) skulle komma fram. Galet mycket folk. Galet. Efter ett tag försökte jag komma till ledets början, men det gick inte alls. Många av de deltagande som jag fick kontakt med i den äldre generationen demonstrerade för ungdomen. Det är hot om privatiseringar, nerskärningar i offentlig verksamhet och sämre securité social som skapar agg men det var något om en konvention 66 som jag inte riktigt förstod var det var. Den villl iallafall Sakrkozy tuer. Måste ta reda på mer.
 I den grupp jag hängde med till en början (soc.tanter och gubbar) diskuterades strejk, makt och inflytande. När jag berättade lite om Sverige frågade en man mig : - Vadå, vad gör ni i Sverige när ni är missnöjda med något och vill ha förändring?
 Ja, vad gör vi? Väntar till nästa val? Klagar lite i våra hem eller på jobbet?
/om ni klickar på bilderna så står det mer!
Fint väder, mysig plats men inget lokalsinne. Här trodde jag folk skulle samlas..                                                                                         var the action was




                                                                             










frumer






  












som jobbar mycket med rätten till bostad.


                      

   var jobben          Två av de stora stridsfrågorna ...                                     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0