En politiskt frustrerad jag.

Veckan var underhållande. De många strejker som utbrutit har tagit sig  i klassrummet i form av  debatt. Detta kopplat till Instutions francias såklart, men ändå. Presidenten har enormt mycket makt och ansvar- enligt modellen efter De Gaulle som grundade den femte republiken. Något som är ganska förvånande med dagens franska samhälle är att mindre än 10% av de arbetsföra är anslutna till något fack. Ändå strejkas det för full fart- helst på tisdagar och torsdagar, har vi fått lära oss. Det är de dagar då flest är ute och jobbar.
Helgen har ägnats åt vänner, gäster  till min värdfamilj och kurering. Kärlek, mat och champange gjorde susen!  En av gästerna  var danska och fd tolk i europaparlamentet, så vi slöt våra nordiska huven ihop för att lista ut både det ena och andra om fransmänniskor, franska och oss själva.
Idag har jag upptäckt att jag är i stort behov av politiskt sällskap. Detta är ett behov som får konsekvenser om det inte tillfredställs... Kanske ska jag leva politiskt som huvudsyssla?

Morgondagen: skola (mumms) och orientalisk dans (?) skepp kommer lastat .




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0